Helsinki,
syyskuu

Bridgestone tuo ENLITEN®-teknologian moottoriurheiluun

Yhteenveto

Bridgestone toimittaa Bridgestone World Solar Challenge -kilpailun tiimeille renkaita, joissa käytetään kierrätettyä hiilimustaa ja öljyä, riisin kuori -silicaa ja muita kierrätettyjä ja uusiutuvia materiaaleja[1].

Bridgestonen tuki Bridgestone World Solar Challenge -kilpailulle ja kestävälle moottoriurheilulle on Bridgestone E8 -sitoumuksen arvojen ”Energy” ja ”Emotion” mukaista.

[1] Bridgestone World Solar Challenge käynnistyy Australiassa sunnuntaina 22. lokakuuta. Lisätietoja saa virallisilta kotisivuiltamme: https://www.bridgestone.co.jp/bwsc/. Järjestäjän kotisivut: https://worldsolarchallenge.org/

Bridgestone toimittaa Bridgestone World Solar Challenge (BWSC) -kilpailun tiimeille renkaita, joiden materiaaleista 63 % on kierrätetty tai uusiutuvia. Renkaat on räätälöity vastaamaan Australiassa ajettavan, 3 000 kilometrin pituisen kilpailun haasteisiin. Tämä on ensimmäinen kerta, kun yhtiön ENLITEN®-teknologiaa hyödyntäviä renkaita käytetään moottoriurheilussa.

Bridgestone on aina tukenut turvallisuutta moottoriurheilussa, jossa äärimmäiset olosuhteet ja tilanteet haastavat toistuvasti kuljettajia. Yhtiö on ylpeä tinkimättömästä sitoutumisestaan teknologian, tuotannon, logistiikan, brändin tunnettuuden ja osaamisen kehittämiseen moottoriurheilun kautta. Bridgestone juhlistaa moottoriurheilutoimintansa 60-vuotista taivalta vuonna 2023 ja jatkaa kestävän moottoriurheilun tukemista kaikkialla maailmassa.

1. "ENLITEN®": Bridgestonen uusi teknologia premium-renkaisiin sähköautojen  WSC_02  EMIA 29-08-2023

Bridgestone on kehittänyt uudet renkaat vuoden 2023 BWSC-kilpailuun. Renkaissa käytetään ENLITEN®-teknologiaa, yhtiön uutta tuotesuunnittelun perusteknologiaa. ENLITEN® tekee perinteisestä renkaasta entistä ympäristöystävällisemmän ja ylittää samalla asiakkaiden ja markkinoiden suorituskyvylle asettamat odotukset. ENLITEN®-teknologian edistykselliset suorituskykyä parantavat ratkaisut tarjoavat lisäarvoa sekä yhteiskunnalle että asiakkaille. BWSC-kilpailuun toimitettavien, tällä teknologialla varustettujen renkaiden vierintävastus, kulumiskestävyys ja paino suunniteltiin vastaamaan 3 000 kilometriä pitkän tapahtuman äärimmäisiin vaatimuksiin. Bridgestone räätälöi renkaat tiimien tarpeiden mukaisesti ja esittelee siten uutta ENLITEN-teknologiaa ja renkaiden poikkeuksellisia ominaisuuksia. Bridgestone kehittää, räätälöi ja toimittaa ENLITEN-teknologialla varustettuja renkaita asiakkaille niin moottoriurheiluun kuin perinteisiin käyttötarkoituksiin.

2.       BWSC-renkaiden materiaaleista 63 % on kierrätetty tai uusiutuviaWSC_01  EMIA 29-08-2023

Bridgestonen toimittamien renkaiden kierrätys- ja uusiutuvien materiaalien osuus (MCN – Material Circularity Number) on 63 %, kun vuoden 2019 BWSC-tapahtumassa luku oli noin 30 %. Näissä renkaissa on käytetty muun muassa kierrätettyä orgaanista kuitua, hiilimustaa, rengaskemikaaleja ja öljyä sekä kierrätettyä terästä renkaan vahvikkeissa. Lisäksi cruiser-luokan renkaissa käytettiin riisin kuorista valmistettua silicaa sekä käytetyistä renkaista pyrolyysimenetelmällä talteen otettua hiilimustaa.

3.  Alhaiset hiilipäästöt rengaslogistiikassaWSC_05  EMIA 29-08-2023

Bridgestone valitsi BWSC-renkaiden kuljetuksissa kumppanikseen johtavan logistiikka-alan yhtiön DHL:n, joka pyrkii nollapäästöihin vuoteen 2050 mennessä. DHL:n GoGreen Plus[1] -ratkaisussa käytetään insetting-periaatteen mukaisesti kestävää laivapolttoainetta sekä päästöjen kompensointia Gold Standard VER -sertifioinnin mukaisilla päästövähennysyksiköillä (offsetting).

[1] DHL GoGreen Plus -ratkaisut: https://www.dhl.com/jp-ja/home/global-forwarding/products-and-solutions/gogreen-solutions.html

”Bridgestone on sitoutunut edistämään kestävämpää moottoriurheilua Bridgestone World Solar Challenge (BWSC) -kilpailussa toimittamalla tiimeille renkaita, joiden materiaaleista 63 % on kierrätetty tai uusiutuvia, sekä tekemällä yhteistyötä toimitusketjussa. Todennamme uuden teknologian toimivuuden näissä äärimmäisissä olosuhteissa”, toteaa Bridgestone Motorsportsin johtaja Naotaka Horio. ”Nimikkosponsorina haluamme myös auttaa nuoria lahjakkaita insinöörejä kaikkialla maailmassa kehittämään BWSC-kilpailua varten läpimurtoteknologioita, joilla voi olla osansa liikkuvuuden kestävämmässä tulevaisuudessa.”

Bridgestone asetti kestävän kehityksen johtamisen ja liiketoiminnan keskiöön ja pyrkii kohti vuoden 2050 visiotaan: tarjota lisäarvoa yhteiskunnalle ja asiakkaille kestävien ratkaisujen kautta. BWSC-kilpailulla on ainutlaatuinen rooli tällä matkalla, sillä se tuo yhteen moottoriurheilun ja tulevaisuuden kestävät ratkaisut.[1]

BWSC-kilpailu on Bridgestone E8 -sitoumuksen[2] arvojen ”Energy” ja ”Emotion” mukainen. ”Energy” kuvaa konsernin sitoutumista yhteiskunnan hiilineutraalin liikkuvuuden toteuttamiseen ja ”Emotion” puolestaan tahtoa tuoda innostusta ja iloa liikkuvuuden maailmaan.

[1] Pitkän aikavälin strategiset tavoitteet 2030 https://www.bridgestone.com/ir/library/strategy/pdf/ENG_lsa20220831.pdf

[2] Bridgestone E8 -sitoumus: Bridgestone laati koko konsernia koskevan Bridgestone E8 -sitoumuksen tukemaan etenemistä kohti vuoden 2050 visiotaan: Bridgestone jatkaa lisäarvon tarjoamista yhteiskunnalle ja asiakkaille kestävien ratkaisujen kautta. Sitoumus ohjaa yrityksen johdon toimintaa ja auttaa samalla ansaitsemaan tulevien sukupolvien luottamuksen. Bridgestone E8 -sitoumus koostuu kahdeksasta e-kirjaimella alkavasta, Bridgestonelle tunnusomaisesta arvosta (Energy, Ecology, Efficiency, Extension, Economy, Emotion, Ease ja Empowerment), joita koko konserni sitoutuu toteuttamaan Bridgestonelle tunnusomaisten tarkoituksen ja prosessin avulla rakentaakseen yhdessä työntekijöiden, yhteiskunnan, kumppaneiden ja asiakkaiden kanssa kestävää yhteiskuntaa. https://www.bridgestone.com/corporate/news/pdf/2022030101.pdf