Helsinki,
syyskuu

Ensimmäiselle Bridgestonen tehtaalle hiilineutraaliussertifikaatti

LRQA on sertifioinut Bridgestonen Intiassa sijaitsevan Punen tehtaan hiilineutraaliutta koskevan kansainvälisen PAS 2060 standardin mukaisesti.

4L8A2391

Bridgestonen Punessa Intiassa sijaitseva tehdas on todennetusti hiilineutraali (scope 1 ja scope 2). Tehdas auditoitiin touko-kesäkuussa 2023, ja johtava hallintajärjestelmien todentaja LRQA myönsi sille vuotta 2022 koskevan kansainvälisen PAS 2060 -standardin[1] mukaisen sertifikaatin.

Sertifikaatti on merkittävä saavutus Bridgestonelle, joka vähentää tuotannon hiilipäästöjä tavoitellessaan maailmanlaajuisesti hiilineutraaliutta (scope 1 ja scope 2) vuoteen 2050 mennessä ja 50 prosentin vähennystä toimintojensa CO2-päästöihin vuoteen 2030 mennessä vuoden 2011 vertailutasosta.

Bridgestonen Punen tehdas valmistaa yli 4 miljoonaa rengasta vuodessa. Yksikkö on vuosien varrella pienentänyt kokonaishiilijalanjälkeään 94 prosenttia lukuisin toimenpitein, kuten asentamalla aurinkopaneeleja ja ottamalla käyttöön biomassakattilan, joka käyttää polttoaineenaan maatalouden jätteistä valmistettuja hiilineutraaleja brikettejä.

Bridgestone India kompensoi hiilipäästöjä 2974 tCO2 ostamalla Verified Carbon Standard ‑sertifioituja päästövähennysyksiköitä Acmen aurinkovoimalaprojektista Intiassa. Projektin aurinkopaneeleilla tuotetaan sähköä Telanganan, Uttarakhandin, Karnatakan, Andhra Pradeshin, Madhya Pradeshin ja Rajasthanin osavaltioiden alueellisiin verkkoihin.

Tuotantoyksikkö on sitoutunut osana PAS 2060 ‑todennusta vähentämään CO2-päästöjään lisää seuraavan kolmen vuoden aikana.

”Bridgestone on globaalisti sitoutunut hiilineutraalin liikkuvuusyhteiskunnan toteuttamiseen, ja me Intiassa keskitymme tähän tavoitteeseen. Aurinkovoimalan ja hiilineutraalin kattilalaitoksen lisäksi olemme toteuttaneet useita toimenpiteitä itse tuotannossa. Jatkamme dieselkäyttöisten trukkien korvaamista sähkötrukeilla ja nestekaasun korvaamista sähköllä. Tulevaisuudessa tarkoituksemme on lisätä vihreän energian käyttöä, vähentää hiilidioksidin kokonaispäästöjä ja aloittaa scope 3 -päästöjen seuranta”, toteaa Bridgestone Indian toimitusjohtaja Stefano Sanchini.

”Sertifiointi osoittaa, että Bridgestonen raportoimat tiedot ovat luotettavia ja niihin liittyvät johtamisjärjestelmät ovat tehokkaita. Käytyämme läpi Bridgestonen Punen tehtaan tiedot voimme vahvistaa tehtaan sitoutumisen hiilipäästöjen vähentämiseen ja myöntää PAS 2060 -standardin mukaisen hiilineutraaliutta koskevan varmennuslausunnon scope 1- ja scope 2 ‑päästöjen osalta. Olemme iloisia, että voimme olla osa Bridgestonen hiilineutraaliusprojektia, sillä LRQA:n painopisteenä on tukea asiakkaitaan kestävyysstrategioiden ja ilmastonmuutosta koskevien väitteiden luotettavuuden varmistamisessa”, LRQA:n ESG Product Cluster Manager Olga Rivas sanoo.

Bridgestonen kestävän kehityksen toimet ovat osa yhtiön vuoteen 2050 ulottuvaa visiota tarjota yhteiskunnalle ja asiakkaille lisäarvoa kestävien ratkaisujen kautta. Toimenpiteet tuovat konkretiaa Bridgestone E8 ‑sitoumukseen, jonka kahdeksan aluetta (Energy, Ecology, Efficiency, Extension, Economy, Emotion, Ease, Empowerment) ohjaavat Bridgestonen kestävää liiketoimintaa.

”Bridgestonen missio ’Serving Society with Superior Quality’ sekä halu tarjota yhteiskunnalle ja asiakkaille lisäarvoa kestävien ratkaisujen kautta toimivat kansainvälisen toimintamme ohjenuorana. Siksi yhtiö onkin sitoutunut hiilineutraalin liikkuvuusyhteiskunnan toteuttamiseen. Rengastehtaan hiilineutraaliussertifiointi Intiassa on historiallinen virstanpylväs Bridgestonen kestävän kehityksen sitoumukselle etenkin, kun otetaan huomioon yhtiön tavoite tulla hiilineutraaliksi vuoteen 2050 mennessä”, Bridgestone EMIAn Chief Sustainability Officer Koji Takagi toteaa.

[1] PAS 2060:2014 Hiilineutraaliutta koskeva kansainvälinen määrittely